Sunday, November 29, 2009

Preparation fOR New Semester (College)

Esok 30Nov, College da start. Tapi aku x ready apa2 pOn lagi.. Esok plk nk masuk rumah sewa baru kt Sec.7 Bangi. Rumah tu lak belum lg dpt kunci.. 30Nov br dpt. so mmg akan kelam kabut agaknya.. Perabut, Brg2.. semua nk kn angkut.. adoi.. so esok pg college dulu, pastu br setle rumah.

So, a few preparation for new semester untuk dikongsi :-

1. Tempat tinggal yang selesa ( Relaxing + Energizing Environment) sangat penting supaya kita dapat belajar dengan baik & memberi mood untuk belajar. Environment sgt penting. Jika tidak, kita tdk akan ada mOod untuk belajar. Sedangkan matlamat kita adlh belajar dari awal Sem bknnya Last2 Minute br nk study.

2. Set Matlamat (Goal). Sentiasa letakkn Matlamat/Goal di depan kepala kita. Selalunya, kita meletakkan masalah di depan kepala kita. Inilah masalah dalam merialisasikan impian. Kerana impian @ cita2 anda Kabur. x jelas.. Korek impian anda dan letakkannya di depan kepala anda yang berjambul itu.

3. Berubah kepada yang lebih Baik (seperti Adam). Berubah itu perlu. walaupun sedikit xpe. Janji perubahan itu kepada yang lebih baik. Berubahlah dlm beberapa perkara penting ini :-
a. Pegangan hidup (Agama)
b. Pengurusan Masa
c. Kematangan Diri
d. Prestasi Pelajaran

4. Persediaan Pelajaran. Beli buku awal2, Buku teks, buku notes, dan segala alatan pelajaran supaya semuanya lengkap. Nota yg terbaik adalah Nota dari Lecturer & Senior2. Jangan lupa Past-Year question perlu disediakan awal2, sbb test2 pon byk amek dr past year question.
Tapi Past Year question xde jawapan..... oleh itu, i found a website untuk dikongsi bersama..

Kalau korang ada duit lebih... (kongsila dgn kawan2. reg awal2 sem ni br untung)
www.crAmster.com Solution untuk Problems dlm buku teks.
For Engineering, Maths subject.

thats all from me. All the best kpd rakan2 yang masih lagi student. hehehehe~

1 comment: